GKI kártya eltörlése 2023 – igaz vagy nem?

gki tanfolyam - gki tesztla - gkisuli-02

Évek óta visszatérő pletyka, hogy a GKI kártya megszűnik, eltörlik. Magam is számos különböző forrásból hallottam már sokszor. Volt, akinek biztos belső információja volt arról, hogy 2020-ban már felesleges lesz a GKI tanfolyam, mivel ki lesz vonva a forgalomból a GKI kártya. A pletykák kezdete óta történt valóban néhány változás, például hogy a gyors, olcsó GKI vizsga GKI online tanfolyam után valósul meg, nem pedig tantermi oktatás után. De mi az alapja mégis ennek a pletykának?

Nos, először is tisztázzuk, hogy a pletykák sem a GKI kártya eltörléséről szólnak, hanem a GKI vizsga megszűnéséről. Ez Európában amúgy sem jogszabályi kötelezettség, rajtunk kívül talán csak Bulgáriában, Romániában és Észtországban kötik sikeres vizsgához a GKI kártya megszerzését. A többi országban a GKI tanfolyam elvégzése, ami persze lehet GKI online tanfolyam is, az egyetlen feltétele a megújításnak.

Számos legenda kering arról, hogy a hőskorban, amikor még nem volt hazánkban központosítva, és informatikai eszközökhöz kötve a vizsga, a vizsgabiztosok szigorától függően volt arra lehetőség, hogy a fuvarozók egymást segítség vizsga közben, esetleg az oktató, aki a GKI tanfolyam során igyekezett átadni a tudást lediktálta a helyes válaszokat. Lássuk be, ha ezeknek a pletykáknak van bármi valóságalapja, akkor tényleg nem sok értelme volt a vizsgakötelezettségnek.

A jelenlegi központosított rendszer természetesen az ilyen visszaéléseket nem teszi lehetővé, a sikertelen vizsga meglévő jogot vesz el a fuvarostól, és úgy, hogy a szektor állandó létszámhiánnyal küzd, komoly károkat okozhat, ha az elkedvetlenedett sofőr végül pályaelhagyó lesz. Nemzetközi viszonylatban is komoly hátrány ez azokkal az országokkal szemben, ahol a fuvarozóknak a GKI kártya megszerzésének feltétele csupán a GKI tanfolyam elvégzése.

A kérdés tehát nem az, hogy lenne-e létjogosultsága a változtatásnak, ebben szerintem a szereplők mindegyike egyetért. Az, hogy ötévente frissítse minden fuvarozó a tudását, mindenképpen hasznos. A nemzetközi és a belföldi szabályozásokban egyaránt történhet annyi változás öt év alatt, hogy arra fel kell hívni a figyelmet, meg kell ismertetni a változást a fuvarfeladatot ellátó személyekkel. A jelenlegi elearning tananyagok struktúrája úgy van kitalálva, hogy minden témakör végén szerepelnek modulzáró kérdések, és csak akkor tudunk tovább haladni, ha ezekre sikeresen válaszoltunk. Fontos leszögezni, hogy az elearning tananyag olyan részletességgel, és pontosan van szerkesztve, hogy aki figyelmesen halad végig rajta, még akkor is sikeresen tud válaszolni ezekre a kérdésekre, ha korábban nem foglalkozott fuvarozással soha. Jogos felvetés, hogy miért ne helyettesíthetnék ezek a modulzáró kérdések a vizsgát? Itt van lehetőség arra, hogy ami nem ment, újra átnézzük, majd a kellő tudással felvértezve, extra költségek, és feleslegesen sok idő ráfordítása nélkül számot adhassunk a tudásunkról akár néhány órával a sikertelen válaszadás után.

Kétségtelen, hogy ennek a változtatásnak van realitása. Van rá igény, alá lehet támasztani érvekkel. Van rá nemzetközi gyakorlat. A létszámgondok miatt gazdasági szempontokat is kedvezően befolyásolhatna, ha vissza lehetne ezáltal korábbi pályaelhagyókat csábítani, vagy legalább meg lehetne állítani a további lemorzsolódást. A kérdés azonban az, hogy van-e bármilyen hivatalos alapja ennek a pletykának, hogy a GKi vizsga esetleg meg fog szűnni a közeljövőben. Nos, semmi erre vonatkozó hivatalos közlemény nem jelent még meg, így egyelőre nincs ilyen változásról szó.